Kategorier
ämnesserien seminarieserie snäll och gnäll avgång 1 2022 02 16 inbjudan

Inbjudan! Att vara snäll: är fem beröm bättre än ett samtal med konstruktiv kritik? 2022 02 16 kl.11.00

Första samtalet av två där vi samtalar om ”att vara snälla eller gnälla”
2022 02 16 samtalar vi på zoom ”om att vara snälla” kl 11.00 – 12.30.
Samtalet introduceras av Erik Adolfsson

Anmälan om deltagande görs till Thomas Ekbom eller genom att skriva i kommentarsfältet nedan. Helst senast den 11 februari. En länk till mötet skickas sedan ut till dig.
Skriv ditt namn och datum för seminariet du vill delta i. Din mejladress som du uppmanas att fylla i kommer inte att synas på sajten.

Det första av årets samtal om organisatoriska dialoger och samspel på arbetsplatsen.

På senare år har organisationsforskning kring de nya kunskapsföretagen enligt debattartikeln lyft fram fördelarna med en snällhetskultur på arbetsplatsen. En ökad trygghet i fördjupade samarbeten skapar dynamik genom att vi vågar vara oss själva, framföra avvikande uppfattningar och göra saker annorlunda. När medarbetarna känner tillit och är hjälpsamma mot varandra blir samarbetet mer effektivt, kreativiteten ökar och kvaliteten blir högre. I debattartikeln argumenteras för att man bör
sikta på att alla anställda ska ges fem gånger mer beröm än konstruktiv kritik. Beröm är ett effektivt styrinstrument som skapar stolthet, tillit och engagemang. Med mycket uppskattning som grund kan också den konstruktiva kritiken landa bättre framhåller artikelförfattarna.

Detta är spännande tankar, som kan ge underlag för samtal kring många frågeställningar. Några exempel kan vara:

  • Finns det intresse för en ledarskapskultur som får chefer att i största utsträckning leda mest med beröm? Om inte, hur skulle ett sådant ledarskap kunna vinna insteg?
  • Finns det i vårt samhälle starka förebilder som visar på värdet av beröm som ledarskapsmetod?
  • Hur kan vi organisera och genomföra samtal på arbetsplatsen för att stödja tillit och positiv återkoppling.

Organisatoriska dialoger och samtal på arbetsplatsen

Vi ska under året genomföra ett antal samtal om organisatoriska dialoger och samspel på arbetsplatsen. Först i tur står frågor om hur våra relationer och attityder till varandra och verksamheten kan se ut. Vi har kallat det för ”Ska vi vara snälla eller gnälla?” Vid två på varandra följande seminarier samtalar vi om för- och nackdelar med positiva och stödjande förhållningssätt kontra mera kritiska och ”gnälliga”. Det första samtalet tar sin utgångspunkt i en DN-artikel från i höstas om behovet av ”snällhet” medan det andra tar sin utgångspunkt i att hantera gnäll.

Nio av tio tjänstemän som har arbetat hemma vill fortsätta att göra det minst någon dag i veckan när pandemin är över, enligt en Novusundersökning från förra året. Med detta som en utgångspunkt har PR-byrån Westander i en debattartikel i Dagens Nyheter1 pekat på behovet av snällhet på arbetsplatsen när vi nu ”kommer tillbaka” efter en lång tid av digital samvaro.

1. DN Debatt 2021-08-21, https://www.dn.se/debatt/satt-snallheten-i-system-i-nya-arbetslivet-efter-pandemin/

, ,

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Sajten använder "cookies" (små filer). Genom att fortsätta på sajten accepterar du cookies. This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Lär dig mer. Learn more.